מאמרים
 
 
דיגיטלי? לא קל לי…

דיגיטלי? לא קל לי…

המאמר הזה נכתב לאחר פניה של קולגה שהופתעה לגלות, שלקוח ביטל מודעת פרסום לאחר שהובהר לו בשמחה ובששון, שמגזין בו בחר לפרסם יופץ רק בגרסה דיגיטלית ולא במהדורה מודפסת…

חברות רבות המוציאות לאור חומרי קריאה ועיון, עושות ימים כלילות בחשיבה ובמאמצים להישאר עדכנים ואטרקטיביים, הן לקהל המפרסם והן לקהל הקוראים. פלאי הטכנולוגיה דורשים מכולנו להתאים עצמנו למכשירים ומסכים בגדלים שונים עם יכולות מגוונות לשמע ולצפייה, בזמן אמת ובזמן פנוי. ובכל זאת ולמרות שעומדים לרשותינו מגזינים לדפדוף בפורמט דיגיטלי המאפשר קריאה נוחה בכל עת באינטרנט, במחשב האישי ובכל מכשיר נייד, אנחנו עדיין מוצאים את עצמנו פעורי פה לנוכח העובדה, שקהל המפרסמים היציב והמוביל ביותר, דורש להיחשף במדיה הותיקה והמודפסת?!

עובדה זו לעצמה העלתה שאלות מקצועיות רבות וזאת ע”מ לבחון מה שכולנו שואפים בפרסום: להשתמש בתקציב נכון!

אם כך מה לדעתי הדבר הנכון?

לי ישנה נטיה בולטת להסביר את עצמי באמצעות מזון. לצורך כך “מזון” כרגע ישמש בתור חומר פרסומי/שיווקי/מכירתי – המסר שאנו רוצים להעביר לקהל ממוקד שלנו.
מיום ליום אנו עדים להתפתחות טכנולוגית בתעשיית המזון: מהר יותר, זמין יותר, ארוחת מיקרוגל מוכנה בדקה! חטיפים לרוב, עיבוד מזון!
כנגד זאת אנו שומעים יותר ויותר קולות של אנשים העוסקים בבריאות הקוראים לנו להימנע מהמזון המעובד ולחזור למקורות. הגוף שלנו לא רץ במרתון הטכנולוגי של המזון המעובד. הוא איננו יודע ואולי לא יידע להפיק את החומרים לו הוא זקוק ממזון כל כך מתחכם.
אולי אנו נהנים ממנות מיוחדות בטעמן, בצורתן, במראה ובטקסטורה, ממטבח מודרני ועשיר בחומרי גלם חדשים. אולי אנו משיגים ארוחה זולה במהירות, בזמינות בכל שעה ביום. אולי אנו חוסכים חומרי גלם וזמן בישול והשקעה בכל מנה. אולי… אבל אנו מפספסים את העיקר: התועלת שגופנו מסוגל להפיק מן המנות הטכנולוגיות האלו.

אז מה אומרת לנו השוואה זו?

עלות תועלת.

אנו יכולים ליהנות מפרסום זול יחסית להפצה רחבה לעשרות אלפי אנשים בשימוש בפלאי הטכנולוגיה המציפה אותנו, אבל, קהל היעד צריך לראות אותך גם במדיה הקלאסית כדי לקבל את המסר באופן ישיר ונוח לקליטה, בלי עיבוד שאינו מתעכל כראוי ומשבש את תהליך ההפנמה היעיל. בכך תמיד הוכיחו עצמן המדיות הותיקות, המאזנות בין חומר עיוני לחומר פרסומי.

הנחת יסוד זו עדין ניתן למצוא במגזינים המודפסים ואפילו בגרסתם הדיגיטלית, בזכות האיזון, נעים לקרוא ולהפנים על הדרך מסרים פרסומיים ממוקדים לעניינם של הקוראים.
ובמקביל, גם באינטרנט המגמה האחרונה היא למקד את קהל היעד – למשל אם נכנסתי לאתר לקרוא מידע על משכנתאות, יופיעו בפני פרסומות ודפי נחיתה בנושא מבלי שאעשה דבר נוסף. פלאי הטכנולוגיה נאלצים בעצמם ליישם את קלאסיקות הפרסום והדיוור הישיר הותיקים בדרכם החדשנית, בניסיון להגיע לאותה נחת, עלות תועלת.

ושוב כמו בתזונה, יש לשלב מקורות ולבדוק בשורה התחתונה, שקיבלנו את כל אבות המזון.