מאמרים
 
 
היכן לפרסם מודעות ואיך לבחור שטח פרסום במדיה המודפסת?

היכן לפרסם מודעות ואיך לבחור שטח פרסום במדיה המודפסת?

בהרכבת תקציב הפרסום של העסק נכלל לרוב סעיף “מודעות בעיתונים”.

כמובן שזהו שם כולל לכל המודעות שנרצה לפרסם בכתבי עת בעלי אופי משתנה: מקומונים, מגזינים מקצועיים, מדריכים, חוברות מידע ועוד.

שטח פרסום במדיה מודפסת הינו מוצר נגיש אך, אינו זול לכן, נשקול היטב את השימוש בו ונוודא עם האחראים על רכש המודעות בכל מערכת הוצאה לאור, את הנושאים הבאים:

    1. קהל היעד: יש הנוטים לפרסם מודעה אחת גדולה בעיתון אחד גדול ומוכר, המופץ בכמות ענקית בכל הארץ. אם אנו אכן מפרסמים מוצר/אירוע, שמכוון לכלל הציבור ועשוי לעניין את כלל הציבור, דרך זו תתאים לנו. אך אם אנו מפרסמים מוצר/אירוע מאוד ספציפיים לקהל מסוים, נצטרך לנבור בכתבי עת שונים ולחפש מי מבניהם יוצא לאור במיוחד עבור קהל היעד שלנו? מה רמת כתיבתו ואיכותו? כיצד נחשף לקהל היעד? ופחות נתייחס לכמות העותקים מאחר שמה שחשוב לנו הוא, המיקוד – הסיכוי הגבוה יחסית בהתאמה שבין החומר שנפרסם לקוראים – רלבנטיות. לדוגמה, פרסום תוסף תזונה חדש להורדת רמות הסוכר בדם, בכתב העת של האגודה לסוכרת נעורים.
  • הפצה: הפצת כתב העת חשובה על מנת להבטיח את החשיפה המרבית למודעה שלכם.  
    1. יש הפצה בדיוור ישיר לבתי אב בדואר לפי פילוח גיאוגרפי, ויש הפצה כזו לפי כתובות של מנויים המצפים לקרוא את כתב העת ונרשמו לרשימת ההפצה מרצונם בעקבות עניין! קיימת הפצה “חינמית”, לרוב ערימת כתבי העת מונחת במספר נקודות בהן עוברים ושבים קוראים פוטנציאלים, אך אין לנו דרך לדעת כמה אחזו בכתב העת ועיינו בו בפועל.
  • “זמן מדף”: גם למוצר שאינו למאכל יש תאריך פג תוקף.  
    1. למשל מגזין חודשי – ירחון, דו-חודשי, עיתון יומי, מקומון שבועי, מדריך שנתי וכדומה. עלינו לוודא שהחומר שאנו צריכים לפרסם כרגע מיועד/מתאים לתקופת הפצת כתב העת – בירחון אירועי הקיץ של… לא נפרסם קולקציית מעילי צמר… כמו כן, אם אנו מפרסמים מבצע מיוחד, יש לציין את תוקפו באופן ריאלי וביחס ישיר ל”זמן המדף” של כתב העת.
  • גודל שטח הפרסום: כמו בעולם האמיתי והמוכר לנו, יש יחס בין גודל למחיר.  
  1. במקרה של מודעות קיים גם מחירון לפי מיקום שטח הפרסום בעמודי כתב העת: ככל ששטח הפרסום גדול יותר ומיקומו טוב יותר, גדל סיכוי החשיפה לעיניי הקורא ו…המחיר. למשל, בכתב עת בעברית מודעה הממוקמת בעמוד שמאלי הנמצא בין העמודים הראשונים, תעלה בסביבות 20% יותר ממודעה הממוקמת בעמוד ימני שבין עמודי פנים כתב העת. יש כאלו שנאמנים לשטח פרסום של עמוד שלם וגדול, יש המעוניינים בבלעדיות ורוכשים “מודעת דאבל” (שני עמודים רציפים) ויש הרוכשים מודעה קטנה, נניח רבע עמוד פרסום, אך מפזרים אותה בנוסח קבוע/משנה במספר עמודים אטרקטיביים לאורך כתב העת, למשל ליד מדור הרכילות וחומר מערכתי אחר שהוכח כנקרא ביותר.
  2. אולי הכי חשוב: מטרת הפרסום. פרסום יכול להיות בעל אופי תדמיתי או בעל אופי מכירתי.
  3. לעניין זה חשיבות עצומה בבחירת שטח הפרסום/מיקומו/כתבי העת שנבחר/ניתוב תקציבים/תיאום ציפיות ועלות-תועלת הפרסום.

לסיכום, לאחר שנבחן את הנושאים הנ”ל, נדע האם נכון לנו כרגע לפרסם בכתבי עת ומה תוכן הפרסום האפקטיבי עבורנו.